Varan ska följa avtalet

← Tillbaka

Varan ska motsvara avtalet

Den första felregeln i konsumentköplagen utgår ifrån det avtalet som du och kunden träffat i samband med att du sålde varan. Eftersom den vanligaste situationen är att du säljer en vara i en butik kan det vara svårt att veta vad det här betyder egentligen. Denna felregel måste därför ”översättas” och förklaras vad den innebär i mer vanliga, vardagliga, situationer.

Vad är avtalat vid ett köp i butik eller på internet?

Utgångspunkten när du säljer en vara i en butik eller på internet är att du ingår ett avtal med köparen om att sälja en vara av ett visst märke och en viss modell och kanske även till ett visst antal till ett visst pris. Om du exempelvis sålde 10 tennisbollar så är det ett fel om du bara levererar 9 stycken.

Den här regeln betyder att varje avvikelse från vad som står på beställningsbekräftelsen eller jämfört med vad du och köparen pratat och kommit överens om är att anse som ett fel ur juridiskt perspektiv.

Om du säljer en tv av märket Sony av modell 55AG9 är det alltså ett fel om kunden får en Samsung istället, även om den har exakt samma kvalitet och funktioner som Sonyn. Även om kunden får en Sony 55AG8 är det ett fel. På samma sätt är det också ett fel om kunden får en vit tv istället för en svart.

Eftersom det är sällan det skrivs ett formellt avtal när kunden köper något i butik kan det i efterhand vara svårt att veta eller visa vad som egentligen avtalades. Kvittot ses då som en bekräftelse, ett slags bevis, på köpet och vad ni har avtalat. Om kunden beställer på internet ska det skickas ut en orderbekräftelse som fungerar på samma sätt.

Instruktioner ska skickas med

För varor som behöver instruktioner eller anvisningar för installation, montering, användning, förvaring och skötsel så krävs det att dessa skickas med eller följer med varan. Saknas sådana är det alltså ett fel på varan.

Här är det ibland svårt att avgöra om det behövs instruktioner och om sådana saknas. Skicka alltid hellre med för mycket instruktioner än för lite. När du vidaresäljer produkter från andra producenter ska det finnas instruktioner medskickat från framställaren som ska vara tillräckliga.

Om det inte står annat i avtalet

Om ni inte kommit överens om annat i avtalet gäller att kunden ska kunna använda varan på det sätt som den normalt är tänkt att användas. Om detta inte skulle gå av någon anledning så är det ett fel på varan. Om kunden vid köpet har sagt eller förklarat för dig att den tänkt använda den här varan till något särskilt så ska kunden kunna räkna med att det går om det inte är så att du informerat om att det inte går eller föreslagit ett bättre alternativ.

I övrigt kan kunden också kräva att varan stämmer överens med ett test eller provexemplar som den kunnat se eller testa i butiken. Varan ska komma med en vettig förpackning så att varan bevaras och skyddas.

PARTNERS

Bokio
Coop
Förhandlat
Qred
Get A Newsletter