Utelämnande av information

← Tillbaka

Utelämnande av information

Köparen ska kunna lita på att den får all den information som behövs av dig som säljaren i samband med köpet. Den här felregeln finns till för att undvika tråkiga överraskningar när kunden kommer hem efter köpet, eller till och med när kunden har använt varan ett tag. Även om den har alla egenskaper som kunden frågat efter kan det ju finnas något som gör att kunden inte alls ville ha varan om den hade vetat om det, exempelvis kanske materialet på varan är väldigt ömtåligt eller blir en annan färg efter att varan använts ett tag.

Du som säljare får alltså inte undvika att ge kunden information om egenskaper som du förstår är av betydelse för kunden när den väljer just den här varan.

Om du inte informerat köparen om en egenskap hos varan

Den här felregeln är lite knepigare än den först verkar. Utgångspunkten är att om kunden förklarar i butiken vad den behöver för egenskaper och funktioner på varan så får du som säljare inte strunta i eller undvika att informera kunden om att varan har en viss egenskap.

Exempel: Om kunden ska köpa en bil och har sagt att den vill ha en viss typ av däck för det krävs där kunden ska köra bilen. Om det då förvisso är den typen av däck på bilen, men de är tillverkade av ett annat material som gör att kunden måste byta däck oftare, då måste du informera om att de här däcken inte har samma slitstyrka som andra däck av samma typ.

Det krävs att du visste om eller borde ha vetat att den här varan hade den här egenskapen. Du kan alltså inte veta allt om alla varor men kan inte heller ursäkta dig helt genom okunskap. Att däcken i exemplet ovan slits mycket snabbare än andra liknande däck kan troligen vara en sådan egenskap som du borde ha kunskap om ifall du arbetar med att sälja bilar. Det spelar då ingen roll om just den här du visste det eller inte. Det räknas ändå som ett fel.

Det krävs även att kunden borde ha räknat med att få den här informationen av dig som säljare. Det som styr detta är till stor del vad kunden själv kan se och upptäcka själv genom att titta på och undersöka varan innan köpet. Är det inget som framgår då utan det kommer att visa sig först senare är nog chansen stor att du som säljare borde gett kunden informationen.

Underlåtenheten måste antas ha inverkat på köpet

Det räcker inte med att kunden kan visa att det fanns någon egenskap som du struntade i eller missade att berätta för kunden innan köpet. Kunden måste också kunna visa att just den här egenskapen var av betydelse för den vid köpet och alltså påverkade om den skulle köpa just den här varan eller inte.

Eftersom kunden oftast upptäcker i efterhand att varan saknar en viss egenskap som den efterfrågat och som den tycker att ”det här borde väl ändå säljaren ha berättat i butiken innan vi köpte varan!” kan det vara väldigt svårt att visa att just detta inverkat på köpet.

Om kunden påstår fel

Om kunden kontaktar dig och menar att det är fel på varan kan den kräva olika typer av åtgärder.

Läs mer om vilka rättigheter kunden har här.

PARTNERS

Bokio
Coop
Förhandlat
Qred
Get A Newsletter