Skadeståndsskyldighet
Skadeståndsskyldighet
Utöver att kunden vid försenad leverans har rätt att hålla inne betalning, kräva att du ändå levererar varan eller kan häva köpet eller vid fel i varan har rätt att begära avhjälpande, omleverans, prisavdrag och hävning, så kan den också kräva skadestånd.Utgångspunkten- du ansvarar för kostnaderna
Om du är försenad och alltså skickar eller lämnar varan till kunden för sent eller om varan du sålt enligt lag är felaktig är utgångspunkten att du också måste ersätta kunden för de kostnader som uppstått för kunden med anledning av förseningen eller felet. Ersättningen ska leda till att kunden hamnar i samma situation som om kunden fått varan i rätt tid eller felfri från första början.Undantag från skadeståndsskyldigheten
Om du kan visa att förseningen eller felet i varan berodde på ett hinder utanför din kontroll och som du inte rimligen kunde ha räknat med, undvikit eller övervunnit kan du undvika att behöva betala skadestånd. Det är alltså fyra moment som du måste kunna visa:- Förseningen eller felet berodde på ett hinder
- Hindret var utanför din kontroll
- Du kunde inte rimligen ha räknat med hindret
- Du kunde inte undvikit eller övervunnit (kringgått/löst) hindret
Kan du visa att alla dessa fyra moment var uppfyllda gällande just förseningen eller felet i varan så behöver du inte betala skadestånd. Det bästa är att du har underlag eller material som visar att det var på så sätt om du påstår för det fall en tvist skulle uppstå.
Om förseningen eller felet berodde på en leverantör som du anlitat så kommer du undan ansvar om leverantören kan visa att punkterna ovan istället gällde för leverantören, det vill säga att leverantörens försening berodde
på ett hinder utanför dennes kontroll och som leverantören inte rimligen kunde ha räknat med, undvikit eller övervunnit.
Det är relativt långtgående krav som ställs på dig som säljare för att kunna undvika att betala skadestånd.